FT3E-2020

13-2-2020

Konden vroeger problemen de markten weken beïnvloeden, inmiddels lijkt elk probleem van zeer korte duur te zijn. En wellicht is dat nu het grootse probleem.

Het jaar is met 44 dagen nog jong en toch zijn er al twee problemen geweest die een forse daling van de indexen zouden kunnen veroorzaken. De spanningen tussen Iran en de Verenigde Staten en het Coronavirus. En dan hebben we niet eens over andere “kleinere” problemen zoals de afzetprocedure tegen de Amerikaanse president. Maar als de aandelenmarkten dalen dan duurt dat wellicht twee dagen om daarna het verloren terrein weer snel in te halen. Hetgeen resulteert in een nieuw koersrecord voor de StoXX600 dat nu op 431,16 staat.
Een index kan weliswaar nieuwe koersrecords boeken, maar de koersontwikkeling van de diverse aandelen is verschillend. De sterkste stijger binnen de StoXX600 is Deutsche Bank met een stijging dit jaar van 44% op bijna € 10. Het aandeel staat op de kooplijst. Met daarbij de aantekening dat dit ook het geval twee jaar geleden was toen de koers rond de € 13 stond. De recente jaarcijfers van deze bank waren niet exceptioneel maar het begint er toch op te lijken dat het dieptepunt achter de rug is en de bank kan profiteren van alle kostenbesparingen van de afgelopen jaren. Onderaan de StoXX600 staan relatief veel Britse aandelen zoals Royal Mail (-22% dit jaar) en BT Group (-19%). Ook Daimler staat bij de verliezers dit jaar met een verlies van 10%. Het bedrijf kampt met diverse tegenslagen. Zo heeft het weinig geïnvesteerd in elektrische auto’s en moest het diverse keren haar producten terughalen onder andere door falende airbags. Sinds het aantreden van de nieuwe topman Ola Källenius vorig jaar mei heeft het bedrijf al vier keer een winstwaarschuwing moeten afgeven. Afgelopen week kwam daarbij dat het dividend wordt verlaagd. Van een € 3,25 per jaar naar nu € 0,90. Dat geeft overigens nog altijd een rendement van 2% wat afgezet versus bijvoorbeeld Griekse staatsleningen het dubbele is. Overigens is de verwachting dat in 2021 het dividend weer naar de € 1,75 gaat. Natuurlijk is de vraag of Daimler de transitie kan doorstaan. Volgens sommige analisten heeft het concern de slag gemist in met name elektrische auto’s. Maar bedacht moet worden dat een mammoettanker tijd nodig heeft om van koers te wijzigen maar eenmaal op de nieuwe koers weer snel profijtelijk kan worden. Daimler was overigens niet het enige bedrijf dat een dividendverlaging doorvoerde. Ook ABN AMRO moet zich bij deze groep voegen. De cijfers over het vierde kwartaal waren teleurstellend. Dit vooral door de hogere voorziening voor mogelijke kredietverliezen. De stelling, zoals bij de beursgang werd gesteld, dat het een solide bank met een aantrekkelijk dividend is, lijkt gezien de koersdaling niet bewaarheid te worden. Het laatste is echter nog altijd het geval, want ook met het verlaagde dividend van € 1,28 is er op de huidige koers een dividendrendement van 8%. Het sentiment rondom het aandeel is slecht maar met als voorbeeld Deutsche Bank kan het ook omslaan