Trendveranderingen

10 mei 2021

Langzamerhand beginnen in diverse landen overheden de strenge regels te verminderen. Winkels kunnen weer zonder afspraak worden bezocht en er kan een “terrasje worden gepakt”.

Dat laatste zal wellicht de verklaring zijn voor de koersstijging van Heineken. De slotkoers vrijdag komt dicht in de buurt van de hoogste koers van vorig jaar februari. Aan de hand van deze koers zouden we kunnen constateren dat het normale leven weer teruggekeerd is. Het omgekeerde zien we bij de zogenaamde “stay at home” aandelen. Het aandeel Zoom dat zich specialiseert in vergaderingen op afstand is sinds het koersrecord van oktober 2020 met bijna 50% gedaald. Voor de volledigheid, de koers is op 12-maandsbasis met bijna 100% gestegen.

Voor beleggers is het de vraag of de economie nu ook structureel veranderd is. En welke bedrijven daarvan duurzaam van kunnen profiteren. Zoals aangegeven in FT16A-2021 leert de economische geschiedenis dat na een pandemie er vaak grote innovaties zijn. Een van de groeisectoren kan het online bestellen zijn. Het aankopen via het internet was voor veel met name oudere consumenten iets dat men niet vaak deed. Volgens onderzoeksbureau NielsIenIQ bestellen ouderen in de Verenigde Staten nu 53% meer online dan een jaar geleden. Ook in Europa is deze trend duidelijk zichtbaar. In Frankrijk steeg dit percentage met meer dan 30%. Probleem voor bedrijven is echter dat ouderen vaak kleinere hoeveelheden bestellen wat kostentechnisch niet aantrekkelijk is. Een andere trend lijkt de vraag naar gezonde producten te zijn. Een van de bekendste oorzaken van het overlijden door Covid-19 was de al bestaande slechte basisgezondheid. Vooral de voedingsbedrijven spelen hierop in. Het Zwitserse Nestlé heeft in China een melkdrank op de markt gebracht dat goed zou zijn voor het bewegingsapparaat. Ook bedrijven als Danone zetten erop in dat het consumeren van hun producten de gezondheid bevordert. Ook sporten behoort tot de opkomende trend. Adidas, producent van sportkleding, stelde afgelopen week dat haar kwartaalomzet met 20% is gestegen. De onlineverkopen zijn met 43% gestegen. Het bedrijf verhoogde haar verwachtingen dan ook sterk. Ook aandelen die met fietsen te maken hebben zoals Shimano doen het uitstekend. Een andere categorie die hiervan ook kan profiteren is die van medische apparatuur zoals Philips en Siemens Healthineers. Overheden zullen willen voorkomen dat bij een volgende pandemie de capaciteit in ziekenhuizen weer te krap is. Het inspelen op dergelijke trends dient dan ook onderdeel te zijn van het beleggingsbeleid.