Is de consument wel zo somber?

27 juni 2022

De koers van de Duitse internetwinkel Zalando stond afgelopen vrijdag onder druk. In het begin van de handel was de daling meer dan 15%. Uiteindelijk werd op het einde van de dag het verlies beperkt tot 1,6%.

Het koersverlies dit jaar is voor het kledingbedrijf nu bijna 65%. Vrijdag kwam de koers ook even onder de € 21,50, de koers waartegen het bedrijf ruim acht jaar geleden naar de beurs ging. De daling kwam omdat het bedrijf een winstwaarschuwing afgaf. Volgens analisten van Deutsche Bank betekent dat de winst dit jaar 90% lager gaat uitkomen. Dit staat in schril contrast tot vier maanden geleden toen het bedrijf uitermate optimistisch was en een groei voorspelde tussen de 12 en 19%. Uit deze omslag in de vooruitzichten kan men concluderen dat de recessie eraan komt.

Nu is het onjuist om economische voorspellingen te doen op basis van de resultaten van een bedrijf. Wel is het duidelijk dat de Europese winkelbedrijven het lastig hebben. De StoXX retail index is dit jaar met 37% gedaald. Deze maand alleen al met 11%. Analisten zijn somber gestemd op de sector, dat kan hieruit worden geconcludeerd. Zij vinden bevestiging in het lage consumentenvertrouwen. In het Financieele Dagblad van afgelopen weekeinde concludeert econoom Mathijs Bouman echter dat de consument “ zijn ellende overdrijft”. Hij geeft hiervoor een aantal redenen. Een is er dat de consument op jaarbasis in april bijna 15% meer uitgaf. Maar ook zonder dit soort cijfers kan men concluderen dat er veel geld wordt uitgegeven. Volgens sommigen staan we aan de vooravond van een “horrorzomer”. Massaal worden er vliegreizen tegen hogere prijzen geboekt en stapt men in de auto om vakantieoorden op te zoeken waar ook de prijzen zijn gestegen. We zullen deze zomer veel berichten zien over ellenlange wachtrijen op vliegvelden en enorme files richting het zuiden. Als men pessimistisch is dan zou het overgrote deel vakantie dicht bij huis vieren. Net als consumenten zijn beleggers ook pessimistisch. Met nog vier handelsdagen te gaan zullen de eerste zes maanden van het jaar niet de boeken ingaan als een gunstige beleggingstijd. Maar als de consumenten zijn ellende overdrijft doen beleggers dat dan ook niet? De afgelopen week was er een waaruit bleek dat koersen ook kunnen stijgen. Volgens strategen komt dit omdat de kopers nu ervanuit gaan dat de centrale banken de rente minder agressief zullen verhogen om de recessie geen kans te geven. Of dat zo zou zijn is natuurlijk nu niet te voorspellen. Maar vaker is hier aangegeven dat de balanceertact die alle centrale banken doen een moeilijke is. De afgelopen jaren heeft men er alles aan gedaan om de groei van economieën op gang te houden. Men mag concluderen dat dit gelukt is. Zouden ze nu zoals dat zo plastisch wordt omschreven “het kind met het badwater weggooien”? Temeer omdat zoals aangegeven in FT12R-2022 men monetair aan de huidige inflatie weinig kan doen. De disrupties in de diverse ketens moeten via de “onzichtbare hand van Adam Smith” worden opgelost. De pessimist stelt dat dat lang duurt. De optimistisch kijkt daar anders naar.