Duitse verkiezingen

6 september 2021

Als de machinist van een trein vervangen wordt zal daarna de trein niet direct een andere route en snelheid gaan volgen. De meeste passagiers zullen het nauwelijks merken.

Duitsland wordt in het algemeen gezien als de locomotief van de Europese economie. In de afgelopen 16 jaar werd het land bestuurd door Bondskanselier Angela Merkel. In haar regeringsperiode moest ze vele crisissen het hoofd bieden. De financiële crisis, de eurocrisis, het vluchtelingenprobleem en recent de Covid-19 crisis. Merkel heeft aangegeven dat ze na de verkiezingen niet door zal gaan als Bondskanselier. Er komt derhalve een nieuwe machinist op de Duitse trein.

De verkiezingen over drie weken zullen spannend zijn. Het lijkt er niet op dat de huidige “grote coalitie”, bestaande uit de partij van Merkel CDU/CSU en de sociaal democratische partij SPD, door zal gaan. Het ziet er op dit moment naar uit dat er drie partijen nodig zijn om een meerderheid te hebben. Dat zal overigens voor het eerst zijn sinds 1950. De afgelopen decennia was het ofwel de SPD met de liberale FDP of de CDU/CSU met de FDP. En in de afgelopen jaren dus de grote coalitie. Vorming van een regering met drie partijen zal veel onderhandelingen vergen. Sommige politieke waarnemers gaan ervan uit dat dit meer dan zes maanden zal gaan duren. De partijen moeten het over vele zaken eens worden. Bijvoorbeeld ook wie volgend jaar februari de Duitse president zal gaan worden. Wat dat betreft lijkt de Duitse politieke situatie net als die in vele andere Europese landen waar vorming van een regering er een is van de lange adem. Het valt dan ook niet te verwachten dat beleggers daar op zullen reageren. De Nederlandse AEX is ondanks de nu zes maanden durende onderhandelingen over een nieuwe regering niet gedaald. Integendeel. Voor beleggers is de herschikking van de Duitse DAX index van groter belang. Binnenkort bestaat de index niet meer uit 30 fondsen maar uit 40. De DAX index werd in 1988 geïntroduceerd op een niveau van 1.163. Vrijdag sloot de index op een stand van 15.781,20. Dat is een jaarlijkse stijging van 8,6%. En daarmee doet deze index het beter dan bijvoorbeeld de S&P500. Die outperformance heeft een technische oorzaak omdat dividenden, in tegenstelling tot andere indices, in de berekening worden meegenomen. De nieuwe index deelnemers zijn onder andere Airbus, Hello Fresh, Porsche en Puma. In theorie zal de index door de extra fondsen minder volatiel worden. Dat is wellicht het grootse voordeel zeker voor de komende zes maanden.