Chinese IPO’s

12 juli 2021

Als er veel IPO’s (nieuwe beursintroducties) zijn dan wijst dat volgens de meeste strategen op een overspannen markt. Immers als iedereen nieuwe fondsen wil kijkt men niet naar kwaliteit.

Dat was het geval in maart 2000. Internetbedrijven die aangaven alleen maar “geld te verbranden” kwamen naar de markt en werden massaal gekocht. Kort daarna daalden de koersen fors, waaronder de Nasdaq met 80%. In de zomer van 2007 kwam vermogensbeheerder Blackstone Group naar de markt. De vraag naar financiële waarden was groot want zij konden alleen maar geld verdienen. Kort daarna begon de financiële crisis. Deze week kondigde internetbroker Robinhood aan dat het haar aandelen bij het grote publiek wil onderbrengen.

Robinhood groeit snel. De beleggingsportefeuilles van haar klanten verviervoudigden het afgelopen jaar. En dat zijn vooral YOLO:  You only live once (je leeft maar een keer) beleggers. Zij speculeren op de aandelenmarkten alsof het een computerspel is en sommigen zijn succesvol. Toezichthouders, die als taak hebben beleggers te beschermen tegen onverantwoorde beleggingen, bekijken dit met argusogen. Robinhood heeft inmiddels van de Amerikaanse toezichthouder FINRA de grootste boete ooit gekregen. Maar dat staat netjes — al is er enig zoekwerk voor nodig — in de prospectus dus dat kan een beursgang niet tegenhouden. De verwachting is ook dat het enthousiasme voor deze beursgang groot zal zijn. Een IPO die ook de afgelopen dagen in de belangstelling stond was die van DIDI, wat te vergelijken is met Uber dat taxiritten aanbiedt. Het bedrijf kwam op 30 juni naar de beurs tegen een prijs van $ 14 en stond een dag later 10% hoger. Vrijdag sloot het aandeel op iets meer dan $ 12 nadat het donderdag nog $11,20 noteerde. De reden voor de forse koersdaling was het ingrijpen van de Chinese overheid. Deze verbood een aantal apps van het bedrijf. Opvallend was dat men dat een aantal dagen na de IPO deed. Vorig jaar herfst wilde betalingsbedrijf ANT naar de beurs maar voordat het aandeel daadwerkelijk aan het grote publiek kon worden aangeboden greep de Chinese regering in. Dat men dit nu na de IPO deed heeft er wellicht mee te maken dat DIDI op de Amerikaanse beurs haar introductie had en ANT niet. In de afgelopen tijd hebben meer dan 240 Chinese bedrijven een beursnotering in de VS gekregen. In het eerste kwartaal waren Chinese bedrijven met een IPO in de grote meerderheid. Wellicht zal de afgelopen week de geschiedenis ingaan als het keerpunt in het enthousiasme voor Chinese IPO’s.